Studiedag Hoogbloeier ‘Begaafdheid en genderidentiteit’ – Gent

In by Hoogbloeier cbva


Evenement beschrijving

Een unieke reis: begaafdheid en genderidentiteit samen verkend

‘Toen ik besefte dat ik non-binair was, gaf me dat veel stress omdat ik het gevoel had dat waar ik mee te maken zou krijgen een serieus niveau verder verwijderd was van wat als normaal beschouwd werd.’

Alle begaafde leerlingen, inclusief (hoog)begaafde LGBTQ jongeren, staan voor uitdagende momenten wat betreft identiteitsvorming en gezonde psychosociale ontwikkeling. Deze momenten kunnen soms moeilijk zijn, maar het gebruik van sociale copingstrategieën kan helpen om te voorkomen dat ze zich buitengesloten voelen in sociale of schoolse situaties.

Het is belangrijk om te erkennen dat (hoog)begaafde LGBTQ jongeren te maken hebben met twee unieke aspecten van hun identiteit. Ze moeten niet alleen ontdekken hoe hun begaafdheid en LGBTQ-identiteit samenkomen, maar ze moeten ook omgaan met de uitdagingen die gepaard gaan met het anders zijn dan hun leeftijdsgenoten, soms op meerdere manieren. Dit kan een isolerende ervaring zijn, maar het is ook een kans om hun uniciteit te omarmen.

Bovendien hebben (hoog)begaafde LGBTQ jongeren vaak te maken met identiteitsconflicten op jongere leeftijd dan hun leeftijdsgenoten. Dit komt door hun versnelde cognitieve ontwikkeling en hun verlangen om meer te begrijpen over hun seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Dit is een belangrijk aspect van hun reis naar zelfontdekking en acceptatie.

In deze lezing, die in het Engels zal worden gegeven, willen we de focus leggen op de identiteitsontwikkeling van begaafde LGBTQ jongeren. We doen dit door middel van recent onderzoek naar begaafde LGBTQ leerlingen in Ierland. Tijdens de lezing zullen we de factoren bespreken die bijdragen aan het creëren van een positieve of negatieve omgeving voor begaafde LGBTQ-jongeren. Daarnaast zullen we enkele van de eerste onderzoeksresultaten op dit gebied vanuit een Europees perspectief presenteren. Dit alles met als doel om een inclusieve en ondersteunende omgeving te bevorderen voor begaafde LGBTQ adolescenten terwijl ze hun identiteit verkennen en ontwikkelen.

Spreker

Dr. Orla Dunne is senior medewerker en onderzoeker bij Centre for Talented Youth, Ireland (CTYI) aan de Dublin City University. CTYI is de toonaangevende organisatie in Ierland op het gebied van begaafd onderwijs. CTYI biedt verrijkingscursussen voor ongeveer 5000 jongeren per jaar, draagt bij aan nationale discussies over onderwijsbeleid, publiceert onderzoek en creëert bronnen voor leerkrachten, ouders en leerlingen.

In 2023 voltooide zij haar doctoraat (EdD) aan DCU, met een focus op leiderschap in gelijkheid, diversiteit en inclusie. Ze is gepassioneerd over het ondersteunen van LGBTQ-mensen, zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven. Zij publiceerde onderzoek over dit onderwerp, implementeert dit in beleid, maakt trainingen voor bedrijven en spreekt regelmatig met organisaties over hoe ze hun praktijken op dit gebied kunnen verbeteren.

Locatie

Deze lezing wordt online gegeven vanuit Dublin en is in het Engels. Je kan er ook voor kiezen om de lezing fysiek mee te volgen, samen met onze partners, in Bedrijvencentrum De Punt.

Bedrijvencentrum De Punt
Kerkstraat 108
9050 Gentbrugge

Details

  • Organisator: Hoogbloeier cvba
  • van: zaterdag 16 maart 13:00 tot: zaterdag 16 maart 16:00
  • Prijs: € 75

Aanmelden via de website:

Adres

Bedrijvencentrum De Punt,
Kerkstraat 108, 9050 Gent, België.