Wetenschapscafé Hoogbegaafdheid: zegen of vloek?

In by Wetenschapscafe

wetenschapscafé hoogbegaafdheid

Evenement beschrijving

10% leerlingen verveelt zich op de schoolbanken omdat ze extra uitdaging nodig hebben. Cognitief sterke en hoogbegaafde leerlingen hebben nood aan aangepaste uitdagingen. Enkel extra oefeningen aanbieden, is niet de oplossing.

Maar wat dan wel? En hoe begin je hieraan als leerkracht, ouder of leerling?

Onderzoeksters Katrijn De Waele en Katrijn Pools (Arteveldehogeschool) beantwoorden onderstaande vragen in dit wetenschapscafé. Ze maken ook tijd voor jouw vragen.

  • Wat is het verschil tussen cognitief sterk functionerend en hoogbegaafd zijn? Hoe herken je dit?
  • Komt hoogbegaafdheid meestal samen voor met andere aandoeningen zoals ASS of hoogsensitiviteit?
  • Zijn cognitief sterk functionerende en hoogbegaafde kinderen en volwassenen creatiever?
  • Is de omgeving nog te vaak trots of zelfs jaloers op een ‘slim kind’ omdat de uitdagingen onderschat worden?
  • Hoe organiseer je een leeromgeving waarin alle leerlingen kunnen leren en zich goed voelen?

Volg het wetenschapscafé dinsdag 8 maart vanaf 19.45u live in Eetcafé Toreke (Vlotstraat 22, Gent) of via livestream. Je kan het achteraf herbekijken op Youtube of herbeluisteren via podcast.

 

Details

Aanmelden niet verplicht.

Adres

Eetcafé Toreke,
Vlotstraat 22, Gent, België.

Meer informatie: