
Evenement beschrijving
Onderliggende vraag die ik me altijd al heb afgevraagd is:
Is het belangrijk om te weten of een leerling voldoet aan het profiel van hoogbegaafdheid alvorens die leerling uitdagend leermateriaal aan te bieden?
Na de dip in de aandacht voor de (hoog)begaafde leerling tijdens de twee coronajaren, is het de hoogste tijd en prioriteit om alvast deze leerling uitdagend leermateriaal aan te bieden. Leermateriaal waar zij van “aan” gaan, waar zij zelfstandig mee kunnen (verder) werken, zelf keuzes kunnen maken tijdens de opdrachten om wel of niet dieper op het onderwerp in te gaan, zelf ontdekken hoe ze het leren kunnen inzetten voor zichzelf. Want leren kunnen deze leerlingen meestal wel, maar wie of wat stimuleert ze om aan de slag te gaan. En alleen door te leren stimuleren ze en oefenen ze hun leervaardigheden.
School is saai en leren is niet leuk, zijn twee uitspraken die ver van mij af staan. Zelf heb ik geleerd dat je alles kunt leren wat je wilt en het zo leuk maken als je wilt. Vanaf 2002 heb ik me toegelegd op het maken van leermateriaal voor (hoog)begaafde leerlingen van de basisschool. Allereerst kunnen ze vanaf groep 3 tot en met groep 8 Spaans leren met Juan y Rosa op hun eigen wijze. Ze kunnen het zo leuk maken als ze zelf willen. Kiezen voor de hele moeilijke uitdagende opdrachten of kiezen voor de basisopdrachten waarmee ze hun leerdoelen van het hoofdstuk halen. Daarnaast maak ik nu samen met Jeroen Hollander van PONTE Psychologisch Adviesbureau voor hoogbegaafden projecten voor groep 6 tot en met 8 voor Projectpark. Ook hier kunnen de leerlingen kiezen voor een van de vier thema’s binnen het projectonderwerp of kiezen voor een eigen eindopdracht als ze zelf een onderzoek willen starten binnen het onderwerp.
Dus meld u aan voor deze online informatieavond en laat u op de hoogte brengen van het mooie, uitdagende leermateriaal voor (hoog)begaafden in de klas. Ze kunnen grotendeels zelfstandig eraan werken. Ze worden begeleid binnen het leermateriaal zodanig dat ze bij u komen als er vragen zijn. Op deze manier kunnen de (hoog)begaafde leerlingen doen waar ze goed in zijn en kunt u ze observeren als ze op hun best functioneren. Aan de hand van uw observaties kunt u de leerling dan bijsturen en begeleiden waar nodig.
Details
Aanmelden via e-mail:
Adres
Winterdijk 52, 6851 MT Huissen, Nederland.